Δελτίο Τύπου και φωτό από σεμινάριο Δικτύου 24-26 Απριλίου 2015, Πορόια Σερρών

 

«Η αειφορική διαχείριση της βιοποικιλότητας στην  παραγωγή προϊόντων προστιθέμενης αξίας. Η συμβολή των τοπικών προϊόντων γεωργίας και κτηνοτροφίας. Το χαρακτηριστικό παράδειγμα του βούβαλου της Κερκίνης.»

Σεμινάριο Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών στο ΚΠΕ Ποροΐων (στο πλαίσιο του Εθνικού Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που συντονίζει το ΚΠΕ Κρεστένων “Τα τοπικά προϊόντα σε μια κοινωνία αειφορίας”)

Ολοκληρώθηκαν στα Πορόια Σερρών οι εργασίες του τριήμερου βιωματικού Σεμιναρίου Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών που υλοποιήθηκε από το ΚΠΕ Κρεστένων και το ΚΠΕ Ποροΐων, την Παρασκευή 24, το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Απριλίου 2015. Το σεμινάριο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των δράσεων του Εθνικού Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Τα τοπικά προϊόντα σε μια κοινωνία αειφορίας» που συντονίζει το ΚΠΕ Κρεστένων, με δαπάνες που κάλυψαν τα δύο συνεργαζόμενα ΚΠΕ από τα Τ.Δ.Ε. τους με φορέα υλοποίησης των έργων το ΙΝΕΔΙΒΙΜ, και είχε τίτλο:

«Η αειφορική διαχείριση της βιοποικιλότητας στην  παραγωγή προϊόντων προστιθέμενης αξίας. Η συμβολή των τοπικών προϊόντων γεωργίας και κτηνοτροφίας. Το χαρακτηριστικό παράδειγμα του βούβαλου της Κερκίνης.»

Συμμετείχαν 40 εκπαιδευτικοί από σχολικές μονάδες των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου και Θεσσαλίας που έχουν ενταχθεί στο Δίκτυο ή προτίθενται να ενταχθούν στη συνέχεια, καθώς και μέλη Παιδαγωγικών Ομάδων συνεργαζόμενων του Δικτύου ΚΠΕ και Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων ή Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, συνολικά περίπου 55 επιμορφούμενοι.

Την Παρασκευή το απόγευμα, μετά το καλωσόρισμα των συμμετεχόντων, ο Υπεύθυνος του ΚΠΕ Ποροΐων Πασχάλης Γκίρμπας παρουσίασε τα προγράμματα και τις δράσεις του Κέντρου,  ενώ ο Πέτρος Γαβράς, Υπεύθυνος του ΚΠΕ Κρεστένων παρουσίασε τις δράσεις του αντίστοιχου Κέντρου,  τους βασικούς θεματικούς άξονες του Ε.Θ. Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Τα τοπικά προϊόντα σε μια κοινωνία αειφορίας», καθώς και τους στόχους του συγκεκριμένου σεμιναρίου.

Στη συνέχεια ο Dr. Δημήτρης Ρουστέμης – γεωπόνος ζωοτέχνης του Κέντρου γενετικής βελτίωσης ζώων Ν. Μεσημβρίας και μέλος της Εταιρείας για την προστασία και τη διάσωση των αυτόχθονων φυλών κατοικίδιων (αγροτικών και οικόσιτων) ζώων «Αμάλθεια» – ανέλυσε  την πορεία του ελληνικού βούβαλου από την απειλή εξαφάνισής του την δεκαετία του 1950 ως την ανοδική πορεία από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 και την καταξίωσή του. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στην καταγωγή του ελληνικού βούβαλου και τα ιδιαίτερα μορφολογικά και άλλα χαρακτηριστικά του. Ανέλυσε την υπεροχή των προϊόντων του (γάλα και κρέας), καθώς και τα προβλήματα και τα εμπόδια στην ανάπτυξη του κλάδου.

Ακολούθως οι εκπαιδευτικοί, αφού γνωρίστηκαν μεταξύ τους με παιχνίδια επικοινωνίας και χωρίστηκαν σε ομάδες, συμμετείχαν σε παράλληλα βιωματικά εργαστήρια που συντόνισαν οι παιδαγωγικές ομάδες των δύο ΚΠΕ. Συγκεκριμένα το εργαστήριο «Τοπικά προϊόντα και περιβαλλοντική συνείδηση» από το ΚΠΕ Ποροΐων και το εργαστήριο Animation από το ΚΠΕ Κρεστένων, όπου οι εκπαιδευτικοί δημιούργησαν μικρής διάρκειας εκπαιδευτικά video animation.

Την επόμενη μέρα το πρωί, Σάββατο 25 Απριλίου, στις εισηγήσεις τους ο Αντώνιος Μπαζνέικος – Διοικητικός του Δημόσιου ΙΕΚ Σιδηροκάστρου – και στη συνέχεια ο Διατροφολόγος Γεώργιος Πύργος αναφέρθηκαν στα τοπικά προϊόντα του Δήμου Σιντικής, τη διαχείριση και την προβολή τους από το ΙΕΚ ο πρώτος, καθώς και στη διατροφική αξία του βούβαλου ο δεύτερος. Στο τέλος του πρώτου μέρους ο Ιωάννης Καζόγλου – Γεωπόνος, Δρ. Δασολογίας και φυσικού περιβάλλοντος – αναφέρθηκε  στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Προστατευόμενων Περιοχών, καθώς και στον τρόπο που αυτές στηρίζουν τη βιοποικιλότητα και την αγρο-βιοποικιλότητα. Υποστήριξε πως η γεωργία και η κτηνοτροφία θα μπορούσαν να είναι δραστηριότητες συμβατές με το χαρακτήρα και τους σκοπούς των Προστατευόμενων Περιοχών και ανέφερε ως παραδείγματα φιλο-περιβαλλοντικής διαχείρισης πόρων στον πρωτογενή τομέα την Ολοκληρωμένη Διαχείριση Παραγωγής στην καλλιέργεια φασολιών στην Πρέσπα, καθώς και  τη συμβολή της εκτατικής βοοτροφίας και βουβαλοτροφίας στη λίμνη Μικρή Πρέσπα στην αποκατάσταση και διαχείριση υγρών λιβαδιών.

Στο δεύτερο μέρος του πρωινού προγράμματος οι εκπαιδευτικοί σε ομάδες συμμετείχαν σε παράλληλα εργαστήρια παρασκευής εδεσμάτων μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής από τοπικά προϊόντα. Τα εργαστήρια μαγειρικής συντόνισαν οι Παναγιώτης Ζάγκας,  Πέτρος Παπαδόπουλος, Γεώργιος Σκλαρής και η Χριστίνα Αποστόλου – όλοι τους Εκπαιδευτικοί τουριστικών επαγγελμάτων. Τα εργαστήρια ζαχαροπλαστικής τέλος συντόνισαν οι Νικόλαος Γάλβας και Χρήστος Γκάλβας – Εμπειροτέχνες Ζαχαροπλαστικής – καθώς και Μέλη του Αγροτουριστικού Βιοτεχνικού Συνεταιρισμού Γυναικών Ποροΐων.

Τα Σάββατο το απόγευμα ήταν αφιερωμένο στα προγράμματα και τις δράσεις των Περιβαλλοντικών Ομάδων των Σχολείων, καθώς και του Συντονιστικού και των Συνεργαζόμενων ΚΠΕ του Δικτύου. Συγκεκριμένα παρουσιάστηκαν περιβαλλοντικές δράσεις του Δ.Σ. Αγίου Γεωργίου Ημαθίας, του 1ου Δ.Σ. Περάματος Ιωαννίνων και του 2ου Δ.Σ. Άργους Ορεστικού Καστοριάς. Το ΚΠΕ Κρεστένων, με εισήγηση της Αναπληρώτριας Υπεύθυνης Αγγελικής Τσούρα, εστίασε στη συμβολή της βιολογικής και πολιτισμικής ποικιλότητας στην τοπική παραγωγή της Ηλείας – με διαχρονικά παραδείγματα και έμφαση στο λάδι, τη μαύρη σταφίδα και το παστό χοιρινό. Τέλος η Δάφνη Κυνδελέρου – Αναπληρώτρια Υπεύθυνη του ΚΠΕ Μαρώνειας – συντόνισε βιωματικό εργαστήριο παρασκευής λικέρ με αρμπαρόριζα και λικέρ με κόκκινο (Μαρωνίτικο) κρασί.

Το πρωινό της Κυριακής ήταν αφιερωμένο στην μελέτη πεδίου σε μονάδες παραγωγής τοπικών προϊόντων. Οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί μελέτησαν ως παράδειγμα καθετοποιημένης παραγωγής τη μονάδα “kerkini farm” – την παρουσίασε ο ιδιοκτήτης της Βασίλειος Παπαδόπουλος – όπου εκτρέφονται βουβάλια και παράγονται προϊόντα από το κρέας τους. Τέλος μελέτησαν και τη μονάδα καλλιέργειας βιολογικών γεωργικών προϊόντων του Γεώργιου Τριανταφυλλίδη, όπου τους δόθηκε η δυνατότητα να δουν την οικολογική και διατροφική διάσταση της βιολογικής γεωργίας και να τη συγκρίνουν με τη συμβατική.

Κατά τη λήξη του σεμιναρίου οι Υπεύθυνοι και οι Παιδαγωγικές Ομάδες και των δύο ΚΠΕ ευχαρίστησαν όλους τους εισηγητές για την επιστημονική και παιδαγωγική προσφορά τους στο σεμινάριο και όλους τους επιμορφούμενους για τη συμμετοχή τους και τη θετική τους διάθεση. Ιδιαίτερα ο Υπεύθυνος και η Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΠΕ Κρεστένων ευχαρίστησαν τους συναδέλφους του ΚΠΕ Ποροΐων για τη θερμή φιλοξενία και τη δημιουργική συνεργασία τους, που έδωσε την δυνατότητα για τη διάχυση των δράσεων του Δικτύου στα Σχολεία και τους Εκπαιδευτικούς της Βορείου Ελλάδας και εξέφρασε την ευχή για τη συνέχιση τέτοιων δράσεων.