Εκπαιδευτική δράση του ΚΠΕ Κρεστένων με το ομογενειακό Δημοτικό Σχολείο Μόντρεαλ Καναδά «Σωκράτης – Δημοσθένης»

Στα πλαίσια υλοποίησης εκπαιδευτικών δράσεων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με ομογενειακά σχολεία που πραγματοποιεί το ΚΠΕ Κρεστένων, ένα ακόμη σχολείο, το Δημοτικό Σχολείο «Σωκράτης –Δημοσθένης» (École primaire Socrates et Démosthène) του Μόντρεαλ Καναδά, φιλοξενήθηκε στο ΚΠΕ, από τις 10 Ιουνίου έως και 15 Ιουνίου 2013. Η συγκεκριμένη εκπαιδευτική-επιμορφωτική δράση είχε τίτλο «Μαθαίνω τον τόπο μου, αγαπώ τον κόσμο».

Δεκαεπτά μαθητές Δημοτικού από το Μόντρεαλ του Καναδά μαζί με τους δασκάλους τους Χρυσούλα Πετιμεζά, Damien Gagne και Peggy Meus, γνώρισαν από κοντά την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Ελλάδα μέσα από τα προγράμματα του ΚΠΕ Κρεστένων και ήρθαν σε άμεση επαφή με περιβαλλοντικά πεδία - όπου υλοποιούνται τα προγράμματα του ΚΠΕ – αφού επισκέφτηκαν την Αρχαία Ολυμπία, την Ανδρίτσαινα, τη λίμνη Καϊάφα, το φράγμα Φλόκα και τον ποταμό Αλφειό καθώς επίσης το κτήμα ΣΚΟΣ στο Κορακοχώρι και στο Κατάκολο.

Πιο αναλυτικά, στο περιβαλλοντικό μονοπάτι ¨Οι δρόμοι της ηλειακής σταφίδας» μελέτησαν το ρόλο των τοπικών προϊόντων -με παράδειγμα τη σταφίδα- στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη μιας περιοχής. Επισκέφτηκαν το σταφιδεργοστάσιο και το οινοποιείο της ΕΑΣ Ηλείας-Ολυμπίας, όπου ο Διευθυντής του κος Θανόπουλος Παναγιώτης τους εξήγησε τις διαδικασίες επεξεργασίας και τυποποίησης της αποξηραμένης σταφίδας και την οινοποίηση. Στο κτήμα ΣΚΟΣ στο Κορακοχώρι, γνώρισαν, με τη βοήθεια της Γεωπόνου κας Μαρίας Λυμπέρη, την καλλιέργεια της σταφιδαμπέλου. Τέλος, στο Κατάκολο παρατήρησαν και κατέγραψαν τις μεταβολές στη λειτουργία των παλιών σταφιδαποθηκών και σταφιδεργοστασίων.

Στη γνωριμία τους με το φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον της Αρχαίας Ολυμπίας δόθηκε έμφαση στο συμβολικό και οικολογικό ρόλο της ελιάς. Στα πλαίσια του προγράμματος αυτού συμμετείχαν σε βιωματικό εργαστήριο παρασκευής σαπουνιού από ελαιόλαδο.

Πραγματοποιώντας το περιβαλλοντικό μονοπάτι με τίτλο «Χτίζοντας με φυσικά υλικά» στον ορεινό οικισμό της Ανδρίτσαινας, τους δόθηκε η δυνατότητα να μελετήσουν αειφορικές πρακτικές του παρελθόντος στην αρχιτεκτονική, αλλά και στις καλλιέργειες μέσα από τα γεωργικά εργαλεία που μελέτησαν στο Λαογραφικό Μουσείο. Η επίσκεψή τους στην ιστορική βιβλιοθήκη της Ανδρίτσαινας τους βοήθησε να κατανοήσουν όχι μόνο την αξία των σπάνιων βιβλίων που διαθέτει, αλλά και την απεριόριστη και ανιδιοτελή αγάπη ενός ανθρώπου για τον τόπο του, μέσα από την προσωπική ιστορία του δωρητή Αγαθόφρωνα Νικολόπουλου, όπως τους τη διηγήθηκε η υπεύθυνη της βιβλιοθήκης κα Βλαχούση Αντωνία.

Κατά τη διάρκεια της μελέτης πεδίου στην περιοχή του Καϊάφα, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη διαχρονική υποβάθμιση ενός οικοσυστήματος ως αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας με παράδειγμα τις συνέπειες των πυρκαγιών του 2007 στη συγκεκριμένη περιοχή.

Παράλληλα, τις ημέρες παραμονής τους στο Κέντρο, οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε βιωματικά εργαστήρια αυτοέκφρασης και δημιουργίας, όπου αποτύπωσαν σε δικά τους έργα και με το δικό τους ιδιαίτερο τρόπο τη βιωμένη εμπειρία τους.

Τέλος, οι μαθητές της ομογένειας του Καναδά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό στο ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον της Ηλείας καθώς και να συναντηθούν και να ανταλλάξουν απόψεις με συνομηλίκους τους που ζουν στην Ελλάδα και έχουν κοινά προβλήματα και ανησυχίες. Συγκεκριμένα επισκέφθηκαν το Δημοτικό Σχολείο Κρεστένων, όπου εκτός των άλλων παρακολούθησαν την τελετή λήξης του σχολικού έτους, αλλά και το Δημοτικό Σχολείο Ανδρίτσαινας.

Στην αξιολόγηση της δράσης όλοι οι συμμετέχοντες – τόσο οι μαθητές, όσο και οι εκπαιδευτικοί ιδιαίτερα φορτισμένοι συγκινησιακά όλοι – αποτίμησαν ως ευεργετική, σε γνωστικό και συναισθηματικό επίπεδο, όλη αυτή την εμπειρία και εξέφρασαν την επιθυμία να συνεχιστεί η προσπάθεια για τη διάχυση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα ομογενειακά σχολεία ευρύτερα, και στον Καναδά συγκεκριμένα, μέσα από ανάλογες πρωτοβουλίες.