Ολοκληρώθηκαν την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2016 οι εργασίες του τριήμερου Εισαγωγικού Επιμορφωτικού Σεμιναρίου για Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που διοργάνωσε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κρεστένων. Το σεμινάριο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των προγραμματισμένων δραστηριοτήτων  του ΚΠΕ για το έτος 2016-2017 και του Υποέργου 1 – Άξονα Προτεραιότητας 6 (ΛΑΠ) της Πράξης «ΚΕΝΤΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΚΠΕ) – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» του επιχειρησιακού προγράμματος «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ 2014 -2020», το οποίο χρηματοδοτείται από τo Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Ταμείο.

Το σεμινάριο είχε τίτλο «Εισαγωγή στη θεωρία και μεθοδολογία της Εκπαίδευσης για την Αειφορία: το παράδειγμα του παράκτιου και θαλάσσιου περιβάλλοντος» και σκοπός του ήταν οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί να επιμορφωθούν γύρω από βασικές εννοιολογικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις (βιωματικές μεθόδους και τεχνικές) της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, ώστε να υποστηρίξουν το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με έμφαση στη θεματολογία του παράκτιου και θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Κατά την έναρξη των εργασιών, την Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου ο Υπεύθυνος του ΚΠΕ Πέτρος Γαβράς, αφού καλωσόρισε επιμορφωτές και επιμορφούμενους, παρουσίασε το ΚΠΕ και τις δράσεις του, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη δυνατότητα συμμετοχής εκπαιδευτικών και μαθητών στις δράσεις αυτές, καθώς και τις απαιτούμενες διαδικασίες. Στη συνέχεια οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε βιωματικές δραστηριότητες εμπιστοσύνης, επικοινωνίας και χωρισμού σε ομάδες με συντονίστρια – εμψυχώτρια τη Μαρία Σχοινά, Μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ Κρεστένων. Ο χωρισμός των εκπαιδευτικών σε ομάδες έδωσε την δυνατότητα να λειτουργήσουν με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο, βασικό μεθοδολογικό εργαλείο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία, σε όλη τη διάρκεια του σεμιναρίου.

Η «Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία» ήταν το θέμα του βιωματικού εργαστηρίου που υλοποίησε στην συνέχεια η κα Παρασκευή Βασάλα, Δρ. Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ώστε να διευκρινισθούν οι βασικές έννοιες της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και της Εκπαίδευσης για την Αειφορία. Στη συνέχεια, πάντα με βιωματική συμμετοχή των ομάδων των εκπαιδευτικών, το εργαστήριο επικεντρώθηκε στο παράκτιο οικοσύστημα. Η κα Βασάλα εστίασε στα επιμέρους στοιχεία ενός παράκτιου οικοσυστήματος, τα χαρακτηριστικά του και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει.

Η τελευταία εισήγηση της βραδιάς, από την Αγγελική Τσούρα, Αναπληρώτρια  Υπεύθυνη του ΚΠΕ, εστίασε στη διαχρονική αλληλεπίδραση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος στην παράκτια ζώνη του Κυπαρισσιακού. Έμφαση δόθηκε στην παράκτια ζώνη του Καϊάφα, τους – αποξηραμένους πια – υγροτόπους της Αγουλινίτσας, της Μουριάς και της Κάστας, και τέλος στο ακρωτήριο Κατακόλου.

Το Σάββατο οι επιμορφούμενοι αρχικά ενημερώθηκαν για τη μέθοδο Μελέτης Πεδίου από την κα Βασάλα και στη συνέχεια εφήρμοσαν τη συγκεκριμένη μέθοδο στον βόρειο τμήμα του Κυπαρισσιακού. Συγκεκριμένα μελέτησαν τις θίνες και την αμμώδη παραλία Καϊάφα, την βραχώδη ακτή του Αγίου Ανδρέα και το λιμάνι του Κατακόλου. Το απόγευμα της ίδιας μέρας η κα Σοφία Καλογρίδη, Σχολική Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Καθηγήτρια-Σύμβουλος Ε.Α.Π στο πεδίο Εκπαίδευσης Ενηλίκων, ανέλυσε στις ομάδες εργασίες την μέθοδο ανίχνευσης της σχέσης του ανθρώπου με το περιβάλλον μέσα από την αισθητική εμπειρία και η κα Βασάλα επέμεινε στη χρήση των βιωματικών διδακτικών τεχνικών στην εκπαίδευση για την Αειφορία.

Την Κυριακή το πρωί οι δύο εισηγήτριες επικεντρώθηκαν στη μέθοδο project την οποία και αξιοποίησαν οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί στις ομάδες εργασίας τους ώστε να σχεδιάσουν ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στηριζόμενοι παράλληλα και στη μελέτη πεδίου που προηγήθηκε το Σάββατο. Όλες οι ομάδες παρουσίασαν τα προγράμματα που σχεδίασαν στην ολομέλεια και ακολούθησε συζήτηση για τη θεματολογία και τη μεθοδολογία που χρησιμοποίησαν.

Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί στη λήξη του σεμιναρίου αξιολόγησαν θετικά την τριήμερη αυτή εμπειρία ως εποικοδομητική, καθώς τους έδωσε τη δυνατότητα της μεταξύ τους επικοινωνίας και της ανατροφοδότησης του παιδαγωγικού τους έργου. Ιδιαίτερα επεσήμαναν την ανάγκη  στήριξή τους με ανάλογες δράσεις στην προσπάθεια προώθησης της Εκπαίδευσης για την Αειφορία.

Ο Υπεύθυνος και η Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΠΕ Κρεστένων ευχαριστούν θερμά όλους τους εκπαιδευτικούς για τη συμμετοχή τους, τη θετική τους διάθεση, τη συνέπειά τους και την αστείρευτη δημιουργικότητά τους σε όλη τη διάρκεια του σεμιναρίου. Επίσης τις εισηγήτριες και συντονίστριες των βιωματικών εργαστηρίων, τις κες Παρασκευή Βασάλα και Σοφία Καλογρίδη, για την άψογη και δημιουργική συνεργασία τους στην προετοιμασία, τη διοργάνωση και την υλοποίηση του τριήμερου σεμιναρίου.